Toen we recent een kijkje namen bij transport- en hijswerkzaamheden in Domburg spraken we met onze collega Wilbert, die al ruim dertig jaar werkzaam is bij Wielemaker. In afwachting van het kunnen plaatsen van het tweede deel van zijn lading, namen we plaats in de cabine van zijn trekker met autolaadkraan, die vorig jaar juli in gebruik is genomen. “Vanaf het eerste moment heeft technisch directeur Jasper Wielemaker mij betrokken bij de ontwikkeling van dit voertuig. Dat mijn input hiervoor gevraagd en gebruikt is voelt echt als waardering,” aldus Wilbert.

Deze vier-assige trekker wordt meestal ingezet met een dieplader of semi-dieplader. Ook kunnen we hem uitrusten met een korte laadbaak, zoals bij deze opdracht vereist is. Zo kunnen we, met een maximale voertuiglengte van nog geen 9 meter, zonder problemen de smalle straten van Domburg bereiken en de betonputten, van ruim 6 ton per stuk, met gemak plaatsen. Er kan zelfs nog een aanhangwagen aangekoppeld worden indien nodig. Kortom, een multifunctioneel voertuig!

Het voertuig is van alle moderne technieken voorzien qua veiligheid en comfort. Zo zijn er in plaats van spiegels zogenaamde ‘mirrorcams’ gemonteerd met beeldschermen in de cabine. Hierdoor ontstaat er nagenoeg geen dode hoek meer, wat de verkeersveiligheid enorm ten goede komt. Dat is niet onbelangrijk aangezien ons werk zich heel veel binnen de bebouwde kom afspeelt.

Het digitale dashboard is volledig vanaf het stuurwiel te bedienen. Hierop kan bijvoorbeeld de asdruk van zowel de trekker als de oplegger/aanhangwagen worden afgelezen. Zo kunnen we ons materiaal binnen de wettelijke eisen én op de juiste manier technisch belasten met de vaak zware ladingen.

Achter de cabine is een Hiab autolaadkraan gemonteerd. Deze kraan heeft een capaciteit van 105 tonmtr, een maximaal hefvermogen van 18 ton en een hydraulisch bereik van 25 meter, waarbij het hefvermogen nog 1500 kg bedraagt. Met de afstandsbediening kan de kraan volledig draadloos bediend worden en kunnen de stempeldrukken en kraanbelasting in de gaten worden gehouden. Ook kan de chauffeur zo altijd een veilige plaats kiezen om tijdens de werkzaamheden, zoals het plaatsen van de betonputten, te gaan staan, met een zo goed mogelijk overzicht.

Verder merken we op dat de ruime cabine is uitgerust met slaapmogelijkheid. “Deze wordt weliswaar niet vaak gebruikt, maar bij langere ritten of als werkzaamheden op uitzonderlijke tijdstippen plaatsvinden, kan er overnacht worden in de vrachtauto,” zo vertelt Wilbert.